Hankkeet
Priima tulevaisuus -hankkeen tavoitteena on ravistella totuttuja ajatus- ja toimintamalleja opistotyössä, ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita ja oppia kehittämään opetustarjontaa niiden mukaisesti. Hanketta koordinoi Valkeakoski-opisto, ja siinä ovat mukana Ahjolan kansalaisopisto, Oriveden seudun kansalaisopisto, Pirkan opisto, Sastamalan Opisto ja Tampereen seudun työväenopisto.
Vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaympäristö muuttuu valtio- ja kuntatalouden tiukentuessa. Haluamme luoda pohjaa ennakoivalle, oppivalle ja yhteisölliselle toimintakulttuurille ja vahvistaa samalla eri henkilöstöryhmien yhteistyötä alueellamme.
Järjestämme hankkeessa asiantuntijaluentojen sarjan, joka valottaa vapaan sivistystyön tulevaisuutta eri näkökulmista. Teemoja syvennetään henkilöstöryhmäkohtaisissa työpaja- ja koulutuspäivissä. Hankkeen teemoja ovat 1) Tekoälyn hyödyntäminen, 2) Tulevaisuuden osaamistarpeet ja innovaatio-osaaminen, 3) Työelämätaidot ja 4) Johtamisosaaminen.
Hanke on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta. Hankkeen toiminta-aika päättyy 30.6.2026.
Valkeakoski-opiston Taidekaravaani-hanke toi taidetta katukuvaan yhdessä tekemällä Valkeakoskella, Akaassa, Pälkäneellä ja Urjalassa. Hankkeen toiminta-ajatuksena oli saada eri-ikäiset kuntalaiset, harrastajat ja ammattilaiset osallistumaan taiteen tekemiseen ja kokemiseen yhdessä. Hankkeessa kerättiin asukkailta ideoita ja tuotettu merkittävä määrä erilaista, aivan kaikille avointa ja helposti saavutettavaa kulttuuritoimintaa, kuten esimerkiksi eri tekniikoiden kuvataidepajoja Akaassa, valotaidetta ja kulttuuriaiheinen pakohuonepeli Urjalassa, ympäristötaidetta Pälkäneellä ja suuria graffititeoksia Valkeakoskella sekä neulegraffititeoksia kaikissa kunnissa. Laajassa Meidän pysäkki -kampanjassa toteutettiin 29 bussikatoksen koristelu yhdistysten, järjestöjen, koulujen ja nuorisotoimen yhteistyönä Valkeakoskella.
Ensimmäiset yhteisölliset taidetapahtumat toteutettiin touko-kesäkuussa 2022 ja hanke päättyi 31.8.2023. Hankkeen tapahtumiin osallistui tekijöinä yhteensä n. 400 henkilöä. Pirkan Helmi palkitsi Taidekaravaani-hankkeen toiminta-alueensa parhaana seudullisena Leader-hankkeena rahoituskaudella 2014-2022.
Erasmus+ aikuiskoulutukselle, akkreditointi 2023-2027
Olemme saaneet Erasmus+ -akkreditoinnin yhdessä Valkeakosken kaupunginkirjaston ja Valkeakosken kaupunginteatterin kanssa. Akkreditointi mahdollistaa pitkäjänteisen kehittämisen tarjoamalla vuosittain mahdollisuuden kouluttaa henkilöstöä ja opiskelijoita eurooppalaisilla kursseilla ja opintovierailuilla. Akkreditointi on voimassa koko nykyisen EU-ohjelmakauden ajan vuoden 2027 loppuun.
Tavoitteinamme akkreditoinnissa on vahvistaa henkilöstön opetus- ja ohjausosaamista ja osallistujien eurooppalaista identiteettiä. Haluamme edistää kuntalaisten hyvinvointia järjestämällä sitä tukevaa kulttuuri- ja harrastustoimintaa ja tarjoamalla erilaisia mahdollisuuksia uuden oppimiseen. Haluamme myös pitää yllä kestävän kehityksen osaamistamme.
Päättyneitä hankkeita:
Developing Eco Skills for a Green Economy (DECOS) 2018-2020 (Erasmus+ KA2)
Hankkeen tavoitteena oli edistää ruohonjuuritason ekotaitoja kuten kierrätystä, jätteidenkäsittelyä ja energiatehokkuutta ja edistää koulutuksen avulla jatkokoulutukseen ja työmarkkinoille pääsyä. Hankkeessa kehitettiin kestävän kehityksen koulutuspaketti aikuisille. Kohderyhmänä olivat erityisesti heikommassa asemassa olevat, kuten työttömät ja syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt.
Valkeakoski-opisto ja Valkeakosken kaupungin työllisyyspalvelut ovat yhdessä hankkeen partnerina. Hanketta koordinoi Institute for Research in Enviroment, Civil Engineering and Energy Makedoniasta ja muut partnerit olit Itävallasta, Sloveniasta ja Romaniasta. Hanke päättyi v. 2020.
Hand in Hand 2017-2019 (Erasmus+ KA2)
Valkeakoski-opisto ja Valkeakosken kaupunginkirjasto koordinoivat Erasmus+ -ohjelmaan kuuluvaa kumppanuushanketta, jossa kansalaisopistot ja kirjastot kehittivät yhdessä elinikäisen oppimisen palveluja ja oppimisympäristöjä kuntalaisten käyttöön. Hankkeen partnerit olivat kirjastoja ja aikuiskoulutusorganisaatioita Italiasta, Puolasta ja Tanskasta.
Hankkeessa kerättiin ideoita ja ehdotuksia kirjaston ja kansalaisopiston toimintaan sähköisellä asiakaskyselyllä ja ideariihissä. Ideoiden pohjalta sovittiin yhteiset kehittämiskohteet, ja kokeiltiin erilaisia toimintamuotoja. Kokeiluista on syntynyt uusia, yhteisiä toimintamalleja, joiden avulla olemme onnistuneet luomaan uusia palveluja ja poistamaan päällekkäisyyksiä. Näitä ovat mm. syventynyt luentoyhteistyö sekä yhteistyö tapahtumien ja kurssienjärjestämisessä ja markkinoinnissa.
Hanke päättyi v. 2019.
Henkilöstön kansainvälinen liikkuvuus (Erasmus+ KA1)
Kestävän elinikäisen oppimisen askelmat 2019-2022
Valkeakoski-opiston tavoitteena on edistää kuntalaisten hyvinvointia kestävällä tavalla. Tässä henkilöstön liikkuvuushankkeessa kirjaston ja kansalaisopiston henkilöstö pääsi kouluttautumaan eurooppalaisiin oppilaitoksiin ja kursseille, teemoina ekologinen, taloudellinen kulttuurinen ja sosiaalinen kestävä tulevaisuus.
Kurssien aihepiirit liittyivät kestäviin tapoihin toteuttaa opetusta sekä kestäviin toimintatapoihin toimistossa ja opiston arjessa.
Toteutimme hankkeessa 16 kurssiosallistumista ja opintovierailua. Hanke päättyi 31.5.2022.
Hyvinvoinnin rakennuspalikat yhdessä pinoon 2018-2021
Valkeakoski-opiston ja Valkeakosken kaupunginkirjaston yhteishanke, jonka teemana oli hyvinvoinnin edistäminen elinikäisen oppimisen keinoin. Hanke päättyi 31.5.2021.
Taide hyvinvoinnin edistäjänä 2018-2021
Taiteen perusopetuksen hanke, johon osallistuivat Valkeakoski-opiston teatteri- ja tanssiopistojen lisäksi Valkeakosken musiikkiopisto sekä kuvataide- ja käsityökoulu Emil. Hankkeen koulutusten läpikäyvänä teemana on taiteen eri muodot sekä niiden hyvinvointia lisäävä vaikutus. Hanke päättyi 31.5.2021.
Esteetön opisto 2023-2025
Valkeakoski-opiston tärkeänä tavoitteena on olla matalan kynnyksen opisto ja mahdollistaa kaikkien kuntalaisten oppimista, harrastustoimintaa ja kulttuurisia elämyksiä. Tavoitteen toteutumiseksi pyrimme tunnistamaan ja poistamaan osallistumisen esteitä. Tässä hankkeessa keskitymme fyysisiin osallistumisen esteisiin, niiden tunnistamiseen sekä niitä koskevaan tehokkaaseen, saavutettavaan ja asianmukaiseen viestintään sekä opettajille että asiakkaille.
Opistolla on yli 100 toimipaikkaa viidessä kunnassa Etelä-Pirkanmaalla. Opetustiloja myös poistuu käytöstä ja uusia otetaan käyttöön vuosittain. Koska toimimme valtaosin muissa kuin opiston omissa tiloissa, emme välttämättä voi vaikuttaa kaikkien tilojen olosuhteisiin. On kuitenkin tärkeää käydä kaikki tilat läpi kansalaisopiston aikuisten osallistujien näkökulmasta ja tallentaa tiloja koskeva tieto järjestelmällisesti opiston sisällä. Kun selvitämme tilojen nykytilan, pystymme myös korjaamaan epäkohtia. Usein este osallistumiselle voi olla pienestä kiinni. On tärkeää huomioida myös opiston opettajat ja heidän perehdyttämisensä. Opettajat tarvitsevat tietoa paitsi tilojen sijainnista ja esteettömyydestä, myös tilojen varustuksesta, laitteistoista ja välineistä.
Hankkeen tuloksena meillä on toimintamalli ja käytännöt, joiden avulla pidämme yllä ajantasaista tietoa tilojen esteettömyydestä ja varustuksesta, ja tiedot opiston opetustilojen sijainnista, niihin kulusta ja tilojen esteettömyydestä ovat asiakkaiden helposti saavutettavissa.
Päättyneitä hankkeita
Osaaminen ja ohjaus – näkyväksi osaksi opiston toimintaa 2022-2024
Opetushallituksen rahoittaman vapaan sivistystyön laatu- ja kehittämishankkeen tavoitteena oli jalkauttaa ja vakiinnuttaa osaamisperusteisten opintopistekurssien suunnittelu-, toteutus- ja viestintäprosessit Valkeakoski-opistossa sekä kehittää aikuisten ohjaus- ja neuvontatoimintaa.
Hankkeessa huolehdimme, että osaamisperusteisten opintopistekurssien suunnittelun ja toteutuksen prosessi on Valkeakoski-opiston osalta toimiva. Päivitimme henkilöstön oppaat ja ohjeet. Viestimme osaamisperusteisuudesta henkilöstölle ja asiakkaille. Vakiinnutimme opettajien ja muun henkilöstön perehdytysprosessin. Hankkeen aikana Valkeakoski-opiston opetussuunnitelma hyväksyttiin Valkeakosken koulutus- ja hyvinvointilautakunnassa ja vietiin ePerusteisiin. Suunnittelimme opintopistekurssien ja opintosuoritusten toteutuman seurannan.
Ohjaustoiminnan kehittämisen osalta tiivistimme yhteistyötä alueen Ohjaamoiden ja Startti-pajojen sekä maahanmuuttajien kanssa toimivien organisaatioiden kanssa. Selvitimme, miten opintoneuvontatoiminta olisi toteutettavissa yhteistyössä ja loimme yhteistyöhön vuosikellon.
Hankkeen tuloksena Valkeakoski-opiston kurssiohjelma palvelee entistä laajempaa asiakaskuntaa sekä opintopistekurssien että ohjaustoiminnan kehittymisen myötä.
Toimivilla prosesseilla kohti osaavaa resurssien käyttöä 2020-2022
Tavoitteenamme on työyhteisön tehokas ja sujuva toiminta sekä laadullisesti että taloudellisesti. Rakenteiden ja prosessien standardointi auttaa yhtenäistämään toimintaamme eri kunnissa, toimipisteissä ja henkilöstöryhmissä, mikä puolestaan edistää resurssien tehokasta ja järkevää käyttöä. Tässä hankkeessa jatkoimme prosessien kehittämistä Lean-mallin mukaisesti ja kokosimme edellisistä hankkeista organisaation toimintaan vaikuttavat toimet ja prosessit kokonaisuudeksi. Kuvasimme opiston prosessit toimintakäsikirjaan, josta löytyvät tulevaisuudessa yhteisesti sovitut prosessit, toimintakäytännöt ja ohjeet.
Prosessien kehittämiseen liittyvänä tärkeänä tavoitteenamme oli myös kehittää kurssiohjelmaamme huomioiden valtakunnalliset koulutuspoliittiset tavoitteet. Erityisesti paneuduimme osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tematiikkaan, ja kehitimme kurssien osaamisperusteista kuvaamistapaa, jonka olimme jo vieraiden kielten kurssien osalta aloittaneet lake-yhteishankkeessamme Kielten taitotasot osaamismerkeiksi (2018-2019). Tässä hankkeessa loimme myös prosessin ja toimintakäytänteet osaamisperusteisuuden vahvistamiseksi kurssiohjelmassa sekä koulutusten viemiseksi Koski-tietovarantoon.
Kumppanuudella ja kehittämisellä parempaa palvelua 2019-2020
Hankkeen avulla kehitimme opiston prosesseja ja opiskelijoiden kurssitarjonnan muotoja esim. työpajamalleilla sekä yksilöllistä ohjausta lisäämällä. Prosessien uudistamisessa oli keskeisenä kurssihallintaohjelmisto Hellewin kehittäminen sekä tiimiorganisaation toimivuus. Kehittämistyötä teki koko vakinainen henkilökunta, ja mukana oli myös useita tuntiopettajia.
Kansalaisopistosta yhteistyöllä hyvinvointia 2018-2019
Hankkeen avulla tiivistimme yhteistyötä toiminta-alueemme kuntien ja järjestöjen kanssa. Jalkauduimme toiminta-alueemme kuntiin ja kuuntelimme toiveita ja ehdotuksia kursseiksi ja toimintamme kehittämiseksi. Hankkeen avulla löysimme kunnista uusia yhteistyökumppaneita ja uusia yhteistyön muotoja. Onnistuimme myös luomaan jatkuvan yhteistyön toimintamalleja, joiden avulla pysymme entistä paremmin perillä kuntalaisten tarpeista ja toiveista.
OKM:n avustus aikuisten perustaitojen kehittämiseen 2023-2025
Hankkeessa vahvistetaan jatkuvassa oppimisessa aliedustettuina olevien ryhmien osallisuutta ja motivoidaan heitä hakeutumaan säännölliseen opiskelu- ja harrastustoimintaan. Samalla tuemme heidän työllistymis- ja opiskeluvalmiuksiaan ja opiskelumotivaatiotaan. Osallistujat ohjautuvat koulutuksiin pääasiassa alueemme Ohjaamoista, Startti-pajoista ja kuntouttavasta työtoiminnasta.
Koulutukset suunnitellaan yhdessä ohjaavan tahon ja osallistujien kanssa ja n. lukukauden mittaiset kokonaisuudet voivat sisältää laajasti perustaitoja ja arjenhallintaa vahvistavia sisältöjä digitaidoista ja vuorovaikutustaidoista liikuntaan, kädentaitoihin ja ruoanvalmistukseen.
Järjestämme myös yksilöllistä opinklinikka-ohjausta tarvittaessa. Opinklinikalla voi saada yksilöllistä oppimistaitojen valmennusta oppimisen ongelmiin, tietoja apuvälineistä sekä luki- ja matematiikan testauksen ja -lausunnon.
Hankkeen koulutukset alkavat syksyllä 2023 ja hanke jatkuu 30.4.2025 saakka.
Oppiva Etelä-Pirkanmaa 1 & 2 2020-2022 (työllistymistä ja työmahdollisuuksia edistävä koulutus)
Oppiva Etelä-Pirkanmaa –hankkeet olivat Opetushallituksen rahoittamaa työllistymis- ja työmahdollisuuksia vahvistavaa koulutusta. Hankkeessa opiston yhteistyökumppaneina toimivat Etelä-Pirkanmaan kuntien työllisyyspalvelut (Akaa, Kangasala, Pälkäne, Urjala, Valkeakoski) ja se kytkettiin osaksi Pirkanmaan työllisyyden kuntakokeilua.
Hankkeiden tavoitteina oli vahvistaa aikuisten heikkoja perustaitoja, työelämässä tarvittavia taitoja sekä maahanmuuttajien kielitaitoa ja yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia. Koulutuksen kohderyhmiä olivat erityisesti työttömät, työttömyysuhan alaiset ja työvoiman ulkopuolella olevat aikuiset. Koulutusten tavoitteena oli edistää vaikeimmin työllistyvien osallistujien osaamista siten, että työhön tai jatkokoulutukseen ohjautuminen mahdollistuu. Käytännössä osallistujat olivat kuntien kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita.
Koulutus sisälsi neljän opintopisteen kokonaisuuden, jossa painotettiin erityisesti digitaitoja, mutta sisällöissä korostuivat myös luku- ja kirjoitustaito sekä numerotaidot. Maahanmuuttajille oli erikseen kohdennettu kielitaitoa ja yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia edistävä neljän opintopisteen koulutuskokonaisuus. Osaamismerkit myönnettiin osallistujille, jotka osoittivat koulutuksen tavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisen osaamisen kurssin aikana.
Asiakkaat ohjautuivat koulutuksiin pääosin työllisyyspalvelujen OMA-valmentajien kautta. Kaikkiaan vuosien 2020-2022 aikana hankkeessa järjestettiin 30 koulutusryhmää, joihin osallistui yhteensä 177 henkilöä. Osaamismerkkejä myönnettiin 131 kappaletta. Näistä 19 oli kokoavia Oppiva Etelä-Pirkanmaa -taitomerkkejä, joiden saajat osoittivat osaamisensa sekä digitaidoissa että teksti- ja numerotaidoissa.
Priima Pirkanmaa laatua osaamisperusteisuuteen 2022-2023
Hankkeessa jatkettiin henkilöstön perehdyttämistä osaamisperusteiseen kurssisuunnitteluun ja opintopistekurssien prosessin jalkauttamiseen opistojen eri henkilöstöryhmille. Lukuvuonna 2022-2023 hankkeessa koulutettiin opistojen osaamisperusteisuuteen perehtyneitä koordinaattoreita. Lisäksi hankkeessa luotiin opettajien perehdytysmalli ja perehdytetty opistojen tuntiopettajia osaamisperusteisen kurssin suunnitteluun ja toteutukseen sekä osaamisen arviointiin.
Hanketta koordinoi Pirkan opisto, ja Valkeakoski-opiston lisäksi siinä olivat partnereina Ahjolan kansalaisopisto, Tampereen seudun työväenopisto ja Taito Pirkanmaan Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsä. Hanke oli Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutusta.
Priima Pirkanmaa osaamisperusteisuutta kehittämässä 2020-2022
Priima Pirkanmaa -hankkeessa kehitettiin vapaan sivistystyön henkilöstön pedagogista osaamista, joka liittyy erityisesti jatkuvan oppimisen, osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen teemoihin ja osaamisperusteisten koulutuskuvausten laatimiseen ja koulutuksen arviointiin. Hankkeen koulutukset vahvistivat henkilöstön taitoja laatia koulutusten osaamistavoitteita, osaamiskriteereitä ja arvioida koulutuksessa saavutettua osaamista.
Loimme hankkeessa myös alueellisen rakenteen ja prosessikuvauksen osaamisperusteisten opintopistekurssien suunnitteluun, toteutukseen ja hallinnointiin. Koulutuksissa vahvistettiin sekä oppilaitosten johdon että koordinaattoriryhmän osaamista ja kehitettiin ohjeet ja oppaat henkilöstölle.
Valkeakoski-opisto koordinoi hanketta, jossa olivat mukana myös Ahjolan kansalaisopisto, Pirkan opisto, Tampereen seudun työväenopisto ja Taito Pirkanmaan Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsä. Hanke oli Opetushallituksen rahoittamaa vapaan sivistystyön henkilöstökoulutusta.